Wanneer zijn opleidingskosten aftrekbaar?

Voor de aftrek van opleidings- en studiekosten gelden de algemene regels voor de aftrek van beroepskosten. U moet bewijzen dat de kosten betaald worden om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden. De fiscus is behoorlijk strikt in de beoordeling hiervan!

Kosten van een bijscholing zijn in principe aftrekbaar. Voor de fiscus zijn opleidingskosten enkel aftrekbaar als er een duidelijk rechtstreeks verband is tussen de opleiding en uw huidige beroepswerkzaamheid. Een avondcursus volgen voor een activiteit in de lijn van de sector waarin u actief bent, vormt dus doorgaans geen probleem.

Omscholing wordt echter niet aanvaard door de fiscus. Een goed onderbouwd dossier is dus nodig ter verantwoording. Zorg ervoor dat u het verband kunt aantonen tussen de cursus en de huidige activiteiten van uw zaak of vennootschap, door bv. de opleidingsbrochure en het lesmateriaal te bewaren.

Kleine ondernemersregeling vanaf 2025 ook over de grens mogelijk

Wat houdt de regeling kleine onderneming in het kort in?

Dit is een BTW vrijstellingsregeling voor wie een omzet realiseert van maximum 25.000 euro. Bepaalde sectoren zoals horeca en bouw zijn uitgesloten van deze regeling. Een geregistreerde BTW-plichtige kleine onderneming is vrijgesteld van het indienen van BTW-aangiften; wel moet er jaarlijks een BTW listing ingediend worden indien voor meer dan 250 euro gefactureerd wordt aan BTW-plichtige klanten. Er moet geen BTW aangerekend worden op de uitgaande facturen of ontvangsten, maar daar staat tegenover dat de BTW op de aankopen en onkosten ook niet gerecupereerd kan worden.

Via een specifieke vermelding “Bijzondere vrijstellingsregeling kleine ondernemingen” op de factuur maakt u duidelijk aan uw klanten dat u onder de regeling van kleine onderneming valt en daarom geen BTW aanrekent.

 

Wijziging vanaf 2025

Vernieuwde BTW-ketting vanaf 1 januari 2025

Met ‘BTW-ketting’ wordt het systeem van periodieke BTW-aangiften, de daaropvolgende betaling van de verschuldigde BTW, de controle en de terugbetaling ervan bedoeld.

Wat verandert er?

Identificatie van bestuurders voor een veiliger verkeer

Een belangrijke schakel in de strijd naar meer verkeersveiligheid is het aanpakken van recidive. Om veelplegers van overtredingen op te sporen wordt de medewerking van ondernemingen gevraagd. Elke onderneming is namelijk verplicht de bestuurder te identificeren die een overtreding begaat met een bedrijfswagen. Doet de onderneming dit niet, dan riskeert die een boete vanaf 500 euro.

Wanneer iemand een overtreding begaat met zijn of haar bedrijfswagen, staat de boete op naam van de onderneming gezien de wagen is ingeschreven op naam van een onderneming. De bestuurder die de overtreding effectief beging, is bijgevolg niet gekend. Daarom moeten ondernemingen altijd de bestuurder identificeren die de overtreding beging. Deze identificatieplicht geldt voor alle ondernemingen: zowel voor grote ondernemingen met een groot wagenpark, als voor leasingbedrijven en KMO’s die maar één voertuig hebben ingeschreven.

Boetebrief voor ondernemers

Verplichte registratie van helpers en werkende vennoten in de bouw- en schoonmaaksector

Wat?: Vennootschappen die actief zijn in de bouw- of schoonmaaksector zijn verplicht om de gegevens van hun werkende vennoten te registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

           Zelfstandigen met een eenmanszaak die actief zijn in de bouw- of schoonmaaksector zullen de gegevens van hun eventuele helpers verplicht moeten registreren in de KBO.

Vanaf wanneer?: Vanaf 1 juli 2024. De helper of werkende vennoot moet in de KBO geregistreerd worden, voordat hij begint te werken. Zodra zijn of haar activiteiten voor het bedrijf beëindigd worden, moet dat binnen de 15 dagen in de KBO worden bijgewerkt. Voor helpers en werkende vennoten die reeds actief waren voor 1 juli 2024 wordt een overgangsregeling voorzien. Hun registratie in de KBO moet gebeurd zijn voor 1 januari 2025.

Bouw-, vlees- of verhuissector: opgelet met onderaannemingen vanaf januari 2025!

De nieuwe wetgeving die op 15 mei 2024 werd aangenomen, brengt ingrijpende veranderingen met zich mee voor onderaannemers in de bouw-,vlees-, en verhuissector.

Uiterlijk vanaf 1 januari 2025 is het verboden voor een onderaannemer om een werk dat hij heeft aangenomen van een hoofdaannemer op zijn beurt volledig uit te besteden aan een andere onderaannemer. Het is eveneens verboden voor een onderaannemer om alleen de coördinatie van de werken te behouden. Als hij dat wel doet, begaat hij een misdrijf van sanctieniveau 4, waarvan de maximumboete wordt verhoogd.

Dit verbod geldt niet voor de hoofdaannemer, zijnde de rechtstreekse contractant van de opdrachtgever.

De nieuwe maatregelen zijn bedoeld om sociale fraude te bestrijden en de bescherming van werknemers te versterken om zo tot een transparantere arbeidsmarkt te komen. De wet heeft eveneens als doel om constructies te vermijden waarbij aannemers hun verantwoordelijkheden ontlopen door werken door te schuiven naar andere partijen.

Strijd tegen factuurfraude

Binnenkort zal de IBAN-naamcontrole een hulpmiddel zijn om bepaalde vormen van fraude met overschrijvingen (vooral factuurfraude) in te dijken.

Wat is factuurfraude?

Bij factuurfraude onderscheppen oplichters een echte factuur tijdens de verzending, veranderen het rekeningnummer van de begunstigde door het rekeningnummer van een ‘geldezel’ en versturen de aangepaste factuur. Wanneer de klant de overschrijvingsopdracht uitvoert, kan de bank momenteel niet detecteren dat het rekeningnummer van de geldezel niet overeenstemt met het rekeningnummer van de eigenlijke begunstigde omdat ze niet beschikt over de gegevens hiervoor; deze zijn immers opgeslagen bij de bank van de begunstigde. De IBAN-naamcontrole moet hierin verandering brengen.

Wat houdt de IBAN-naamcontrole in?

Zijn kinderen verplicht 50-50 fiscaal ten laste bij co-ouderschap?

Co-ouderschap betekent dat na een echtscheiding de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld wordt over beide partners. In dat geval bepaalt de fiscale wetgeving dat beide ouders de kinderen voor de helft fiscaal ten laste mogen nemen (art. 132bis WIB 92). De verhoging van de belastingvrije som voor het aantal kinderen ten laste komt dan voor de helft aan beide ouders toe. Deze fiscale regeling is echter niet van openbare orde; u kan er dus van afwijken.

U kan er nog steeds voor opteren dat het fiscaal ten laste zijn van de kinderen aan slechts één van de ouders toekomt. De andere ouder kan dan eventueel de betaalde alimentatie voor de kinderen aftrekken. Om discussie te vermijden, kan aan de rechter die beslist over de echtscheiding en de voorlopige maatregelen gevraagd worden om vast te leggen wie het fiscaal voordeel zal genieten.

Wie een zaak heeft betaalt het best belastingen vooraf: tweede voorafbetaling aan belastingen mogelijk vóór 10 juli!

Het vermeerderingspercentage voor onvoldoende voorafbetalingen stijgt in de vennootschapsbelasting van 6,75% naar 9% en in de personenbelasting van 4,5% naar 9%. Tijdig voldoende vooraf betalen is meer dan ooit de boodschap!

Voorafbetalingen kunnen binnen 4 vastgestelde termijnen uitgevoerd worden; Voor inkomstenjaar 2024 betekent dit:

-      vóór woensdag 10 april 2024

-      vóór woensdag 10 juli 2024

-      vóór donderdag 10 oktober 2024

-      vóór vrijdag 20 december 2024

Het is van belang om zoveel mogelijk vooraf te betalen in de eerste twee kwartalen, aangezien de percentages voor het wegwerken van de vermeerdering dalen van 12% bij voorafbetaling 1, naar achtereenvolgens 10%, 8% en 6% bij de tweede, derde en laatste voorafbetaling.

6% BTW voor afbraak- en heropbouw uitgebreid voor woningen bestemd voor verhuur aan natuurlijke personen (2)

In onze voorgaande nieuwsbrief kwamen de voorwaarden voor afbraak en heropbouw van woningen met 6% BTW reeds aan bod en eveneens de uitbreiding hiervan voor woningen bestemd voor verhuur aan natuurlijke personen:  Coda nieuwsbrief mei: 6% BTW bij afbraak en heropbouw

De uitbreiding van de toepassing gaat in op de eerste dag van de maand waarin de wet bekendgemaakt is in het Belgisch Staatsblad, namelijk 1 juni 2024.

6% BTW voor afbraak- en heropbouw uitgebreid voor woningen bestemd voor verhuur aan natuurlijke personen

Sinds begin dit jaar geldt een algemene regel voor sloop- en heropbouwprojecten in heel België. De BTW verlaging van 21% naar 6% geldt voor particulieren die zelf hun enige en eigen woning laten bouwen met een maximale bewoonbare oppervlakte van 200 m² en voor particulieren en/of rechtspersonen die woningen laten bouwen om daarna langdurig te verhuren in het kader van sociaal huisvestingsbeleid.

Maar omdat ook de particuliere huurmarkt nood heeft aan extra aanbod om de krapte op de markt tegen te gaan, heeft minister Van Peteghem het verlaagd BTW-tarief uitgebreid naar afbraak en heropbouwprojecten van woningen die verhuurd worden.

Er worden drie voorwaarden gekoppeld aan deze maatregel:

-         Maximale bewoonbare oppervlakte van 200 m²

-         Enkel woningen die worden gebruikt als hoofdverblijfplaats komen in aanmerking (geen vakantiewoningen, studentenverblijven…)

Gestructureerde elektronische facturen verplicht vanaf 1 januari 2026 voor facturatie tussen bedrijven b2b

Een factuur in UBL-formaat is meer dan een klassieke factuur in pdf. Aan de voorgrond is de factuur zichtbaar in pdf, maar achterliggend gaat het om een volledig gecodeerde factuur die alle verplichte data bevat. Dergelijke facturen kunnen door de bestemmeling via een technologische tool gelezen en automatisch en digitaal behandeld worden. Vanaf 1 januari 2026 bent u verplicht elektronisch te factureren via het PEPPOL-netwerk in een b2b omgeving (tussen ondernemingen). Het PEPPOL-netwerk (Pan-European Public Procurement Online) garandeert een veilige realtime overdracht van facturen in heel Europa.

Hierdoor zullen enerzijds de administratieve lasten drastisch gereduceerd worden en anderzijds zal deze verplichting bijdragen aan de strijd tegen belastingfraude. Dergelijke facturen bevatten door de automatisering minder fouten en vergemakkelijken controle-initiatieven.

Belastingaangifte inkomsten 2023: wat te doen zodat betaalde huur een aftrekbare beroepskost blijft?

Tot nu toe volstond het dat de algemene voorwaarden inzake beroepskosten vervuld waren om betaalde huur in aftrek te nemen als beroepskost. Wanneer een persoon of vennootschap een onroerend goed huurt voor beroepsgebruik, dan is de betaalde huur in principe een aftrekbare beroepskost.

De fiscus heeft echter vastgesteld dat verhuurders een onroerend goed vaak aangeven als privé verhuring, terwijl de huurder de betaalde huur (deels) in mindering brengt als beroepskost. De verhuurder is hiervan niet altijd op de hoogte, maar wordt in dat geval ten onrechte minder zwaar belast op de verhuur van het onroerend goed.

Een verhuurder natuurlijk persoon wordt belast op de nettohuur (werkelijk ontvangen huur min een kostenforfait) wanneer de huurder een vennootschap is of een natuurlijk persoon is die het onroerend goed gebruikt voor zijn beroepsactiviteit. Bij een verhuring voor privédoeleinden is daarentegen slechts het geïndexeerd kadastraal inkomen verhoogd met 40% belastbaar.

Digitale aandelenregisters en UBO-registraties

Het nieuwe Wetboek voor Vennootschappen en Verenigingen (WVV) is sinds 2020 in voege. Vroegere BVBA’s kregen hierbij de verplichting om tegen 31/12/2023 hun statuten aan te passen conform het WVV. Verder heeft het WVV ook een effect op de aandelenregisters van vennootschappen. Voorheen hielden vennootschappen het aandelenregister bij in boekvorm. Deze “boeken” zijn echter niet meer conform de nieuwe wetgeving en zullen gedigitaliseerd worden om nog te blijven voldoen aan het WVV. Deze digitalisatie verloopt via het platform “Estox” en kan enkel door notarissen en accountants gebeuren. Het Estox-account kan ook nog gekoppeld worden met het UBO-register hetgeen de jaarlijkse bevestiging in het UBO-register ook vergemakkelijkt. Wij zullen de nodige stappen ondernemen om voor onze klanten (enkel vennootschappen) een Estox-account aan te maken en dit te koppelen met het UBO-register. Sowieso zullen we ook jaarlijks een controlemoment inbouwen om ervoor te zorgen dat de gegevens in de registers up-to-date blijven.

Kantoren gesloten op donderdagvoormiddag

Even een reminder ter opfrissing: op donderdagvoormiddag werken we steeds met gesloten deuren. We nemen dan onze tijd voor o.a. interne vergaderingen en overleg. Vastgelegde afspraken met onze medewerk(st)ers kunnen uiteraard wel steeds doorgaan. Facturen en andere boekhoudkundige stukken kunnen steeds in onze (grote) brievenbus aan de straatkant gedeponeerd worden. Deze wordt dagelijks meermaals geledigd!

Teruggave belastingen omzetten in voorafbetaling?

Ontvangt u uw aanslagbiljet over inkomstenjaar 2022 eind december of begin 2024, met als resultaat een teruggave aan belastingen, dan kan u die teruggave eventueel laten omzetten in een voorafbetaling.

Dit heeft als voordeel dat u tijd wint. Indien u de teruggave gebruikt als voorafbetaling, dan wordt de datum van uitvoerbaarverklaring vermeld op het aanslagbiljet in aanmerking genomen als datum van de voorafbetaling. Doet u dat niet en wacht u op de terugbetaling, dan moet u minstens twee maanden wachten.

Indien u van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, moet dit schriftelijk aangevraagd worden bij het Inningscentrum van de FOD Financiën (FOD Financiën – AAII Voorafbetalingen, Gaston Crommenlaan 6 bus 292, 9050 Ledeberg). Let op: de aanvraag moet dus tijdig gebeuren!

Flitscontroles 2024

In het kader van de uitvoering van het Actieplan Sociale Fraudebestrijding 2023-2024 heeft de sociale Inlichtingen en Opsporingsdienst (SIOD) in 2024 volgende flitscontroles gepland:

Januari: bouwsector (incl. elektrotechniek en metaal)

Maart: verhuissector

Juni: horeca

September: groene sectoren

November: transport (incl. bus & truck)

Flitscontroles hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter en worden voorafgaand op de website van de SIOD gepubliceerd en meegedeeld aan de sociale partners. Bij ernstige en/of herhaaldelijke inbreuken zal er evenwel worden geverbaliseerd.

Voor elk van de sectoren zet de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst op haar website checklists waarmee de ondernemingen aan zelfcontrole kunnen doen

Checklists SIOD

Ondernemingsnummers beginnen nu ook met het cijfer 1

Sinds september 2023 krijgen alle nieuwe bedrijven een ondernemingsnummer dat begint met 1 wanneer ze zich inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. De reeks ondernemingsnummers die met 0 beginnen is immers opgebruikt.

Dat nummer is voor een onderneming wat een rijksregisternummer is voor een burger: een uniek identificatienummer voor het leven.

Vanaf nu krijgen alle nieuwe entiteiten een 10-cijferig ondernemingsnummer dat begint met 1. Bestaande bedrijven behouden echter hun ondernemingsnummer dat met 0 begint.

Wijziging 6% BTW bij afbraak en wederopbouw

Vanaf 1 januari 2024 komt er een uniforme regeling die de toepassing van het verlaagd BTW-tarief van 6% bij afbraak en wederopbouw voor heel België regelt. In het kort komt het er op neer dat het 6%-tarief bij afbraak en wederopbouw nog enkel geldt voor contracten gesloten tussen een aannemer en een particuliere bouwheer. Verkopen door projectontwikkelaars, bouwpromotoren of sleutel-op-de-deur firma’s kunnen in de toekomst niet meer genieten van het gunsttarief.

Waarom dit onderscheid, terwijl het in beide gevallen gaat om een volledige nieuwbouw? Dit heeft te maken met het feit dat een verkoop op plan vanuit BTW-oogpunt beschouwd wordt als een levering van een goed, terwijl een aannemingscontract een dienstprestatie veronderstelt.

Opgelet voor factuurfraude!

Bij factuurfraude onderscheppen oplichters de papieren (of elektronische) factuur, veranderen ze het rekeningnummer en versturen de aangepaste factuur. Als u die betaalt, betaalt u dus de oplichters. Het risico bestaat dat u de factuur twee keer moet betalen omdat uw leverancier geen betaling ontvangen heeft.

Ook de Vlaamse Belastingdienst waarschuwt voor vervalste papieren aanslagbiljetten. Oplichters vissen het originele document uit de brievenbus en vervangen het door een kopie met hun eigen rekeningnummer.

Aangezien u uw aanslagbiljet verwacht, bent u minder geneigd om aan de betrouwbaarheid van de informatie te twijfelen dan bij een phishingbericht uit het niets.

Indien u twijfelt aan de echtheid van een aanslagbiljet dat u ontvangen hebt, dan kan het juiste rekeningnummer gecontroleerd worden op Wat is de correcte wijze om een belasting te betalen?.

Zou het boek “De Groeiparadox” een leuk kerstcadeau zijn?

Naar aanleiding van de symptomen die Bart Lodewyckx als gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg ervaart bij de vele groeibedrijven die hij bezoekt, besloot hij om samen met Matty Paquay, oprichter van Paquay & Associates, dit boek te schrijven. Want Matty kent het fenomeen van groeipijnen als geen ander. Hij beschrijft ze in zijn theorie van de groeiparadox: als een onderneming sterk groeit, heeft ze de neiging zichzelf af te remmen.

Daar kan je echter iets aan doen, en dit boek helpt je daarbij. In elf hoofdstukken legt Matty in heldere taal uit wat de meest voorkomende groeipijnen zijn en hoe je ze kan aanpakken. Vanzelfsprekendheden worden onderuitgehaald, mythes doorprikt. Dit boek identificeert de problemen, verklaart ze en reikt oplossingen aan. Elk bedrijf heeft namelijk het potentieel een groeibedrijf te worden. En te blijven.

Eindejaarsgeschenken voor uw medewerkers op een fiscaal vriendelijke manier

Wanneer zijn eindejaarsgeschenken voor uw medewerkers voor uw zaak aftrekbaar en wanneer kan u er de BTW op recupereren?

Geeft u uw medewerkers ter gelegenheid van Sinterklaas, Kerstmis of nieuwjaar een geschenk waarvan de waarde beperkt blijft tot 40 euro inclusief BTW, dan gaat het om een sociaal voordeel. Het geschenk zal voor uw medewerkers niet belastbaar zijn en tegelijk voor u zelf wel fiscaal aftrekbaar zijn.

Let op! De fiscus gaat uit van de waarde die de medewerker zelf zou betalen voor het geschenk. Dit is de waarde inclusief BTW, ook al is de BTW op een geschenk van deze waarde voor u als bedrijf meestal aftrekbaar.

En de BTW? Wanneer het gaat om een collectief voordeel en u de waarde van 50 euro exclusief BTW per geschenk respecteert, dan zal de BTW aftrekbaar zijn met uitzondering van de BTW op tabakswaren of sterke dranken. Bovendien komt per begunstigde (medewerker, kind van medewerker) elk kalenderjaar slechts één gelegenheidsgeschenk in aanmerking voor BTW-aftrek, ongeacht het tijdstip of de aanleiding.

Zorg voor gezonde binnenlucht in publieke ruimtes vanaf 10 december 2023

Dankzij de expertise die werd opgedaan tijdens de COVID-19-pandemie en het groeiende bewustzijn van het belang van een goede binnenluchtkwaliteit voor de gezondheid, wordt in België een ambitieus beleid ingevoerd dat is gebaseerd op de wet van 6 november 2022 betreffende de verbetering van de binnenluchtkwaliteit in gesloten plaatsen die publiek toegankelijk zijn.

De luchtkwaliteitswet heeft een aantal doelstellingen: 

Verplicht digitale facturatie tussen ondernemingen vanaf 1 januari 2026

Minister Van Peteghem verplicht digitale facturatie tussen ondernemingen vanaf 1 januari 2026.

Elektronische facturatie of E-invoicing is reeds verplicht voor facturatie aan de overheid, maar vanaf 2026 zal dit ook gelden voor transacties tussen Belgische ondernemingen.

E-invoicing is een grootschalig project van de EU. Elke lidstaat bepaalt zelf hoe en wanneer dit wettelijk verplicht wordt. Voor de implementatie heeft de Belgische overheid gekozen voor het Europese PEPPOL-netwerk dat reeds door veel andere lidstaten gebruikt wordt. Het is voor ondernemingen echter toegestaan een ander systeem te kiezen mits het voldoet aan de Europese normen.

Een pdf-bestand is geen e-invoice. Digitale facturen moeten opgemaakt worden volgens een vaste structuur met velden die moeten voldoen aan de zogenaamde UBL (Universal Business Language) normen. De bedoeling is dat deze facturen geautomatiseerd verwerkt kunnen worden.

Fiscale levensverzekeringen: mogelijk geen belastingvoordeel meer voor contracten vanaf 2024

Met het fiscale langetermijnsparen kan jaarlijks tot € 2.350,00 belegd worden in een spaar- of beleggingsverzekering. Op de betaalde premies kan u een belastingvermindering van 30% genieten via uw aangifte personenbelasting. Minister Van Peteghem zou dit voordeel willen afschaffen voor contracten die vanaf 2024 worden gesloten. Reeds bestaande contracten zouden het voordeel blijven genieten.

In 2023 nog genieten van het 6%-tarief voor zonnepanelen

Sinds 1 april 2022 kan de levering met plaatsing van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen een verlaagd btw-tarief van 6% genieten indien de woning jonger is dan tien jaar. Deze maatregel dooft echter uit op 31 december 2023.

Voor woningen ouder dan tien jaar blijft voor dergelijke werken het algemene 6%‑tarief voor ‘werken in onroerende staat’ van toepassing!

Voorwaarden om te kunnen genieten van het 6%‑tarief:

De werken moeten betrekking hebben op een gebouw dat ofwel uitsluitend, ofwel hoofdzakelijk als privéwoning gebruikt wordt. Is het professionele gebruik groter dan 50% en dient de installatie voor het hele gebouw, dan komt enkel het deel dat op het privégedeelte betrekking heeft in aanmerking.

Opdat het verlaagde tarief van toepassing is, moeten de werken ook verstrekt en gefactureerd worden aan de eindverbruiker. Dat is niet noodzakelijk de eigenaar. Ook een huurder kan als eindverbruiker kwalificeren.

Afgestudeerd kind fiscaal nog ten laste voor 2023?

Is uw kind dat deze zomer afstudeerde en momenteel aan het solliciteren is fiscaal nog ten laste voor 2023?

Om ten laste te zijn, moet uw kind nog deel uitmaken van het gezin. Deze situatie wordt beoordeeld op 1 januari 2024. Enkel de toestand op die datum is van tel! Indien uw kind het hele jaar bij u gedomicilieerd was, maar in december beslist om te verhuizen, zal het voor het volledige jaar 2023 niet meer ten laste zijn!

Maximum netto bestaansmiddelen

Jobstudent: proefperiode moet vermeld worden in het contract

De zomervakantie gaat van start. Een moment waarop veel ondernemers jobstudenten inschakelen. Wat indien de jobstudent tijdens de eerste dagen helaas al niet geschikt blijkt te zijn?

Indien een jobstudent tijdens de eerste dagen niet geschikt blijkt te zijn, kan de studentenovereenkomst tijdens de drie eerste effectieve werkdagen beëindigd worden zonder opzegtermijn of –vergoeding of –formaliteiten. Sinds 10/11/2022 moeten die drie dagen proeftijd wel in de studentenovereenkomst vermeld worden! U zorgt er dan best nog voor dat u het ontslag kan bewijzen bijvoorbeeld via een mail of een papier dat u door de student laat ondertekenen.

Post van de fiscus net vóór uw vakantie?

Wanneer u van de fiscus een vraag om inlichtingen ontvangt, moet daar verplicht op geantwoord worden binnen een termijn van één maand, te rekenen vanaf de derde werkdag na de verzending van de vraag. In geval van een laattijdig antwoord kan de fiscus een aanslag van ambtswege vestigen en eventueel een boete opleggen.

Indien u een dergelijke vraag krijgt net vóór u op reis vertrekt of indien uw boekhouder de tijd niet heeft om deftig te antwoorden op de vraag alvorens het verlof begint, wordt best een langere antwoordtermijn aangevraagd! De controleur zal dat in principe niet weigeren.

Fiscaal voordeel tweede verblijf: regeling lange termijnsparen dooft uit

Wanneer u gaat lenen voor de niet-eigen woning, zoals uw tweede verblijf of een onroerend goed dat u wil verhuren, bestaan er nog altijd fiscale voordelen in de personenbelasting. Het gaat om de intrestaftrek en het federaal langetermijnsparen.

Intrestaftrek. De intresten betaald op een lening voor een tweede verblijf komen in aanmerking om uw onroerend inkomen te verminderen. Het moet niet noodzakelijk gaan om een hypothecaire lening. Uit de leningsovereenkomst moet echter wel duidelijk blijken dat het krediet is aangegaan om het tweede verblijf aan te kopen of te renoveren.

Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie
Inhoud syndiceren

Vestiging Oudsbergen

 

Industrieweg Noord 1192

3660 Oudsbergen

Tel: 011/398.777

Vestiging Zonhoven

 

Stationsstraat 1

3520 Zonhoven

Tel: 011/398.777

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Comments