Administratieve vereenvoudiging m.b.t. btw-register motorvoertuigen

Sinds 1992 zijn garagisten verplicht een papieren btw-register van de motorvoertuigen bij te houden. Per bedrijfszetel moet een register bijgehouden worden voor de inschrijving van alle voertuigen die geleverd worden (nieuw of tweedehands) en/of waar er een verrichting of tussenkomst mee gebeurt (met uitzondering van het wassen van voertuigen).

Het bijhouden van een geïnformatiseerd register was enkel mogelijk indien er een aanvraag tot vergunning werd ingediend bij het hoofd van het btw-controlekantoor waaronder de belastingplichtige valt. Indien de vergunning werd uitgereikt, was een geïnformatiseerd register enkel mogelijk onder strikte voorwaarden met verplicht te gebruiken documenten.

Die omslachtige procedure is inmiddels sterk vereenvoudigd. De belastingplichtige moet de administratie niet langer informeren van zijn keuze om het register bij te houden op geïnformatiseerde manier. Bovendien moet enkel de integriteit en de leesbaarheid van het geïnformatiseerde btw-register gegarandeerd worden: de garagefiches door een erkende drukker of door de klant ondertekende ontvangstdocumenten zijn niet langer vereist.

Daarnaast wordt er ook een tolerantie ingebouwd waardoor o.a. de speed pedelecs niet verplicht moeten ingeschreven worden in het register. Tot slot moet het register ook niet langer 10 jaar, maar slechts 7 jaar worden bijgehouden.


Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Vestiging Opglabbeek

 

Industrieweg Noord 1192

3660 Opglabbeek

Tel: 011/398.777

Fax: 011/793.298

Vestiging Zonhoven

 

Stationsstraat 1

3520 Zonhoven

Tel: 011/398.777

Fax: 011/793.298

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!

Comments