Meldingsplicht en BTW voor groepspraktijken

Voor alle ondernemers die niet btw-plichtig zijn, kunnen er belangrijke wijzigingen zijn op vlak van doorrekening van kosten tussen collega’s die met u samenwerken.

U zal dan rekening moeten houden met een aantal nieuwe administratieve verplichtingen.

De vrijstelling van BTW voor wat betreft de behandeling van de patiënten blijft behouden.

We nodigen u uit op dinsdag 17 januari 2017 van 14u tot 15u om deze wetgeving toe te lichten bij ons op kantoor.

Gelieve voor 13 januari uw naam en het aantal deelnemers door te geven via Secretariaat@codaboekhouders.be.  De collega’s waarmee u samenwerkt zijn ook welkom.

De deelname is gratis.

Onderstaand treft u onze nota met de nieuwe wetgeving aan:

Bron: ci nr. 31/2016 (nr. E.T.127.540) dd.12/12/2016

Betreft de BTW-plicht voor het doorrekenen van kosten binnen groepspraktijken of samenwerkingsverbanden van artsen en paramedici.

Zoals u weet zijn artsen en andere paramedici vrijgesteld van BTW voor wat betreft de behandelingen van de patiënten (zowel in de RIZIV-nomenclatuur als andere behandelingen). Genereert u andere inkomsten dan uit behandelingen van patiënten dan moet bekeken worden of hier geen andere BTW-vrijstelling kan worden toegepast. Kan er geen andere BTW-vrijstelling worden toegepast, dan moet er in principe BTW worden aangerekend.
Dit is het geval wanneer u als arts of paramedicus binnen een groepspraktijk werkt en een vergoeding vraagt aan de collega artsen/paramedici voor het ter beschikking stellen van infrastructuur, materiaal, meubilair,…. Dit is de zogenaamde ‘verticale samenwerking’. Op het doorrekenen van deze kosten moet in principe BTW worden aangerekend en afgedragen. Deze vergoeding kan gevraagd worden via een forfait of een vast percentage, dat maakt op zich niet uit. Feit is dat wanneer de arts/paramedicus een inkomen heeft uit andere prestaties dan het behandelen van patiënten hier niet de paramedische BTW-vrijstelling op kan worden toegepast

OPLOSSINGEN
Er zal dan moeten bekeken worden of er geen andere opties zijn om de BTW-plicht te vermijden:

- Een optie is de toepassing van de kleine ondernemingsregeling. Deze moet expliciet worden aangevraagd bij de BTW-administratie om de BTW-plicht te vermijden. Deze kan enkel worden aangevraagd indien de omzet uit de vergoeding voor het ter beschikking stellen van de infrastructuur, meubilair, diagnostisch- en therapiemateriaal,… maximum 25.000 EUR per jaar bedraagt. 

- Een andere optie is werken met een “kostendelende vereniging”. Indien men gaat samenwerken via een “kostendelende vereniging”, wordt de verdeling van kosten door deze KDV vrijgesteld van BTW. Vóór 01/07/2016 moest deze “kostendelende vereniging” niet veruitwendigd worden, noch gemeld worden aan de BTW-controle. Wat nu veranderd is, is dat men wel een aparte maatschap, feitelijke vereniging, associatie, … moet oprichten, waarbinnen de kosten gebundeld worden. Dit samenwerkingsverband moet gemeld worden bij de BTW-administratie. Het moet eveneens eigenaar zijn van de goederen waarvan het gebruik wordt doorgerekend. Indien de infrastructuur eigendom is/blijft van één van de leden, is dat een vorm van “verticale samenwerking” door de ene arts of paramedicus aan de andere(n) waarop in principe BTW moet worden gerekend.

Uit de circulaire blijkt dat de melding van uw kostendelende vereniging aan de BTW-administratie moet gebeuren vóór 31/01/2017!

UPDATE: het kabinet van minister Johan Van Overtveldt heeft de termijn voor de meldingsplicht van de kostendelende verenigingen (KDV’s) met twee maanden verlengd tot 31 maart 2017.

De minister zal de Administratie de opdracht geven om zich tot dan tolerant op te stellen.

Print-vriendelijke versieStuur naar een vriendPDF versie

Vestiging Oudsbergen

 

Industrieweg Noord 1192

3660 Oudsbergen

Tel: 011/398.777

Vestiging Zonhoven

 

Stationsstraat 1

3520 Zonhoven

Tel: 011/398.777

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws!